t: 08-720 06 55

NÅGRA ALLMÄNNA RÅD

VACCINATIONER

Hund Ahlbergs Veterinärpraktik

Vaccineras vanligtvis vid 8 veckors ålder första gången. Vaccineringen måste kompletteras vid 12-13 veckors ålder med fullständigt vaccin ( mot parvo, valpsjuka, hepatit och kennelhosta). Därefter återvaccineras den vuxna hunden vid 1 års ålder och fortsätter vaccineras årligen mot kennelhosta och mot parvo/valpsjuka/hepatit vart 3-je år. Tänk på att hundar som åker utomlands löper större risk att smittas med valpsjuka och kan behöva vaccineras oftare.

Katt Ahlbergs Veterinärpraktik

Vaccineras mot kattpest/kattsnuva vid 9 veckors ålder första gången och 3till 4 veckor senare för andra gången. Man får upprepa vaccineringen 1 år senare och därefter har katten skydd mot kattpesten som varar 1- 3 år, beroende på vaccinsorten. Katter som ställs ut, lämnas på kattpensionat eller lever i större grupper/träffar andra katter ute bör vaccineras mot kattsnuva årligen.

Utlandsresan

För att kunna ta sin hund, katt eller iller med sig på resa inom EU måste man vaccinera djuret mot rabies och förse det med ett EU pass. Det får man göra tidigast vid 3 månaders ålder. Djuret måste vara chipmärkt senast i samband med vaccinationen och man måste vänta minst 21 dagar innan avresan. Det har blivit enklare att ta med sina husdjur även till länder utanför EU, all information hittar man här

Vid resan utanför de nordiska länderna rekommenderas vaccination mot leptospiros.

Tänk på att vissa länder kräver även avmaskning mot dvärgbandmask utförd av veterinär 5 till 1 dygn före inresan. För närvarande är det: Norge, Finland inkl Åland, Storbritanien, Irland och Malta.

DIARRÉ OCH KRÄKNINGAR

De flesta hundar och även katter drabbas av okomplicerat magåkomma då och då. Om man bedömmer deras allmäntillstånd som opåverkat kan man ta hand om problemet själv med enkla medel. Dietbehandlingen i kombination med fodertillskott (tex Prokolin) brukar stoppa eländet. De vuxna hundar kan svältas, med tillgång till vatten, det första dygnet innan man kan börja ge dem lättsmällt mat i små portioner men oftare än vanligt. Koka ris/ magert kyckling/ riven morot blandningen själv eller köp medicinsk foder hos veterinären. Valpar behöver man inte svälta utan kan försöka ge dem risavkok eller majsvälling ( gjord av majsmjöl utan mjölk) första dygnet. Blanda i kokt, mager kyckling eller kokt fisk efteråt . Se till att valpen dricker men begränsa mängden per gång om valpen kräks. Små portioner gäller. Kontakta veterinären om Du bedömmer att valpen har blivit tydligt tröttare och/ eller apatisk. Valpar kan bli uttorkade snabbt. Katter behöver man inte svälta. Om de tycker om kokt fisk/ kokt kyckling kan man erbjuda detta i små portioner, ofta. Gärna med lite kokspad så att de får i sig vätska. Vissa katter vill inte äta något annat än torrfoder. Det finns medicinskt torrfoder att köpa hos veterinären.

OBS!

Blir inte magen bättre på 1 till 3 dygn trots dieten eller allmäntillståndet försämras får man givetvis kontakta veterinären. Blir det bättre fortsätt med dieten minst 7 dagar innan Du försiktigt och gradvist börjar blanda djurets vanliga foder i dietmaten. Låt övergången vara minst 5 till 7 dagar. Byter man tvärt kan man få diarrén tillbaka och blir tvungen att börja allt från början.

PARASITER

Fästingar

Fästingbett är inte farligt i sig, förutom en liten lokalreaktion brukar man inte se något annat även om man, after misslyckat borttagningsförsök, lämnar en del av fästingen kvar i huden. Fästingar kan dock bära på sjukdomar såsom Borrelia eller Anaplasma och smitta hunden/ katten. Fästingen kan också vandra över från hund till människa efter en skogspromenad. Det är därför klokt att använda något slags fästingskydd trots att de mest effektiva innehåller nervgifter ( för ryggradslösa djur) och kan ha biverkningar. Biverkningfrekvensen är dock låg och det finns så stort urval av fästingmedel att man alltid kan hitta något som passar just Ditt djur. För hundar finns det numera 3 olika grupper av preparat: spot-on, dvs droppar som man applicerar på huden en gång vart 4-e veckan, halsband som skyddar i ca 6 månader och tabletter som används en gång vart 3-je månad. De flesta medel finns att köpa receptfritt på apoteket. För katter finns det droppar och halsband. Tänk på att fästingmedel avsedda för hundar kan vara giftiga för katter!

Loppor och löss

I Sockholmregionen finns det inte risk att smittas med loppor. Man kan råka ut för dem i södra delar av landet och Gotland men risken är obetydlig. Däremot smittas många hundar av löss. Vanliga fästingmedel skyddar din hund också mot löss och loppor.

Rävskabb

Det händer att hundar smittas med rävskabb dock är det tämligen ovanligt. Har din hund påtaglig klåda utan synliga orsaker kan detta bero på rävskabb. Eftersom det kan finnas många andra anledningar till kliandet krävs det i regel veterinärbesök för att fastställa orsaken.

Noskvalster

Det att hunden snörvlar, drar in luften med utvidgat bröstkorg och tycks ha svårt att andas stundvis medans den verkar vara helt frisk annars brukar skyllas på noskvalster. Man anser att så mycket som 40% av hundpopulationen bär på noskvalster utan att uppvisa några symptom. Parasiten överförs med direkt hund till hund kontakt så den långsiktiga behandlingen verkar vara lönnlöst.
Vill Du veta mer om snörvel och många andra hundåkomor finns det en serie med intressanta veterinärartiklar på här