Avlivning av hund, katt och smådjur

Ett värdigt avslut för ditt husdjur

Att ta beslutet att avliva sin älskade katt eller hund är aldrig lätt, men ibland är det den mest omtänksamma handlingen vi kan göra för våra fyrbenta vänner. Här på Ahlbergs veterinärklinik på Södermalm i Stockholm erbjuder vi ett respektfullt och omsorgsfullt avlivningsförfarande för att säkerställa att ditt husdjur får ett lugnt och smärtfritt farväl.

Varför man kan behöva avliva sin katt eller hund

Det finns flera skäl till varför avlivning kan vara det bästa alternativet för ditt husdjur. Ett vanligt skäl är när ett djur lider av en obotlig sjukdom som orsakar mycket smärta och lidande. När ålderdom eller kroniska sjukdomar gör att djurets livskvalitet försämras avsevärt kan detta också motivera beslutet. Vid allvarliga olyckor eller skador som inte går att behandla på ett sätt som skulle ge djuret ett värdigt liv kan avlivning vara det mest barmhärtiga alternativet.

Hur avlivningen går till för ditt husdjur

Avlivningen utförs med stor omsorg och respekt för både djuret och ägaren. Först får din katt eller hund en lugnande spruta som gör att det slappnar av och somnar in. När ditt husdjur sover djupt och är helt avslappnat, administrerar veterinären en överdos av en speciell medicin. Denna medicin gör att hjärtat stannar snabbt och smärtfritt, utan att djuret upplever någon smärta eller obehag.

Veterinären kontrollerar sedan att hjärtat har stannat och bekräftar att djuret har gått bort.

Vi vill försäkra dig om att hela proceduren är utformad för att vara så fridfull och värdig som möjligt, både för ditt husdjur och för dig som ägare. Din hund eller katt känner inget under avlivningen, och vi är här för att stödja dig genom hela processen.

Vad som händer efter avlivningen

Efteråt ombesörjer vi kremering av kroppen. Det är möjligt att beställa separatkremering och få en träurna med aska tillbaka. Vi anlitar kremeringsanläggningen Mälardalens smådjurskrematorium.

Nu finns det även möjlighet att beställa ett valfritt smycke med lite aska från ditt förlorade djur som du kan bära med dig som ett varmt minne nära kroppen.

Vi är här för att hjälpa dig och ditt husdjur på bästa möjliga sätt, med respekt och kärlek i varje steg av processen. Om du har frågor om detaljer eller priser, tveka inte att kontakta oss.

Vår veterinärpraktik finns på Södermalm i Stockholm. Det kan vara svårt att nå oss på telefon, med många patienter väntande på plats hinner vi helt enkelt inte alltid lyfta luren. Vill du komma i kontakt med oss vänligen skicka ett mejl, vi svarar så fort vi kan